Standard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych SUS 2.0 Sektorowa Rada ds.Kompetencji Usługi Rozwojowe Watchdog - samorządu gospodarczego
Status: Aktualne
Ilość dni: 1
[27.10.2020]

Polska Izba Firm Szkoleniowych rekomenduje swoim Członkom organizację szkoleń zdalnych – zarówno w strefie żółtej i czerwonej.

I - SZKOLENIA STACJONARNE W PANDEMII SARS-COV-2 - informacje POLSKIEJ IZBY FIRM SZKOLENIOWYCH na dzień 27.10.2020

Informacja PIFS na temat statusu szkoleń stacjonarnych z bezpośrednim udziałem uczestników - wg stanu prawnego na dzień 27 października 2020 r.

Jeszcze raz podkreślamy, że szkolenia nie są zgromadzeniami w rozumieniu ustawy o zgromadzeniach, targami, konferencjami ani kongresami.

1. Szkolenia stacjonarne organizowane i realizowane przez dostawcę usługi rozwojowej we własnej bazie lokalowej lub w wynajmowanych do tego celu innych miejscach.

Rozporządzenie nie przewiduje wprost zakazu organizacji szkoleń. Z uwagi na duże wątpliwości interpretacyjne, szkolenia mogą zostać zaliczone do kategorii „imprez, spotkań i zebrań niezależnie od ich rodzaju” o których mowa w § 28 ust. 9 Rozporządzenia Rady Ministrów z 9 października 2020 r., znowelizowanego Rozporządzeniami Rady Ministrów z dnia 14, 16, oraz 23 października 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1758, 1797, 1829, 1871). Ostatnia z tych nowelizacji nadała nowe brzmienie wspomnianego ust. 9: „9. Do odwołania zakazuje się organizowania innych niż określone w ust. 1 zgromadzeń, w tym imprez, spotkań i zebrań niezależnie od ich rodzaju, z wyłączeniem: 1) Spotkań lub zebrań służbowych i zawodowych, 2) Imprez i spotkań do 20 osób, które odbywają się w lokalu lub budynku wskazanym jako adres miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, która organizuje imprezę lub spotkanie.”.

Tą zmianą zrezygnowano z określania dopuszczalności takich imprez, spotkań i zebrań poprzez określenie maksymalnej liczby uczestników, jak miało to miejsce we wcześniejszych wersjach rozporządzenia. Tym samym należałoby przyjąć, że w przypadku uznania szkoleń za spotkanie lub zebranie i brak spełnienia przesłanek wskazanych w pkt 1) lub 2), szkolenia takie są aktualnie zakazane. Spełnienie wskazanych powyżej przesłanek przez konkretne szkolenie stacjonarne wymaga indywidualnej analizy i nie jest możliwe sformułowanie ogólnej interpretacji. W każdym wypadku należy mieć na względzie także inne, ogólne przepisy na czas pandemii i odpowiedzialność organizatora za przestrzeganie prawa i za bezpieczeństwo swojego personelu, uczestników i prowadzących szkolenie.

2. Szkolenia stacjonarne realizowane na zamówienie pracodawcy, w jego siedzibie i dla jego pracowników.

Takie szkolenia mogą być realizowane przez dostawcę usług, o ile zlecający, organizator takiego szkolenia uznaje je za spotkanie lub zebranie służbowe lub zawodowe, ale także w takich przypadkach dostawca, decydując się na realizację szkolenia powinien mieć na względzie bezpieczeństwo swojego personelu i prowadzących szkolenie.

3. Działalność podmiotów prowadzących niepubliczne placówki kształcenia w ramach sytemu oświaty i realizujących kursy i inne formy regulowane przepisami oświatowymi.

W takich przypadkach, poza stosowaniem innych przepisów prawa na czas pandemii, należy uwzględniać przepisy Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 października 2020 r. zmieniające Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek sytemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 1389, 1830, 1859, 1870).

Warto zaznaczyć, że powyższa informacja Polskiej Izby Firm Szkoleniowych opiera się na stanie prawnym w dniu 27 października br. Dynamika sytuacji w kraju może przynieść kolejne nowelizacje i zmiany w zakresie prawa, które w istotny sposób mogą zmienić uwarunkowania naszej aktywności. Nadrzędną racją nas wszystkich, poza przestrzeganiem, trudnych niekiedy do jednoznacznej interpretacji, przepisów prawa, jest troska o nasze wspólne zdrowie i współodpowiedzialność za skuteczne ograniczanie epidemii. Dlatego podejmując rozstrzygnięcia dotyczące form i zakresu naszej aktywności szkoleniowej powinniśmy szczególnie ważyć nasze decyzje i uwzględniać możliwe skutki.

Zdajemy sobie sprawę, co to oznacza ekonomicznie dla wielu firm sektora, ich pracowników, współpracowników i ich rodzin. Dlatego podjęliśmy ostatnio, szczególnie intensywnie działania i zabiegi w celu uzyskania wsparcia ze strony państwa dla sektora i zwrócenia uwagi na zaistniałą sytuację. O tych działaniach informujemy obszernie we wszystkich kanałach informacyjnych i w mediach społecznościowych. Te aktywność będziemy kontynuować w poczuciu odpowiedzialności za losy sektora, którego przetrwanie nie jest tylko racją naszego środowiska, ale leży w interesie całego społeczeństwa i polskiej gospodarki.

Podstawa prawna
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii https://dziennikustaw.gov.pl/D2020000187101.pdf
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001829
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001758
- Informacje Ministerstwo Rozwoju i aktualności https://www.gov.pl/web/koronawirus/aktualne-zasady-i-ograniczenia

II - WYTYCZNE MINISTERSTWA ROZWOJU dla organizatorów szkoleń, kongresów i konferencji w trakcie epidemii SARS-COV-2 z dn. 05.06.2020

Ministerstwo Rozwoju opublikowało na swojej stronie internetowej wytyczne dla organizatorów spotkań biznesowych, szkoleń, konferencji i kongresów w trakcie epidemii SARS-CoV-2 przygotowane wspólnie z z Głównym Inspektorem Sanitarnym.

    Cel wdrażanych procedur:

  1. Zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia dla wszystkich uczestników spotkań / wydarzeń oraz pracowników / dostawców obsługujących dane spotkanie/wydarzenie.
  2. Ograniczenie liczby kontaktów w miejscu spotkania/wydarzenia, w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed ryzykiem zakażenia koronawirusem.
  3. Opracowanie w sposób kompleksowy zestawu procedur bezpieczeństwa dot. COVID-19 do wykorzystania w całym łańcuchu dostaw i operacji związanych z przemysłem wydarzeń i spotkań.
  4. Kompleksowe działanie dostosowane do aktualnej sytuacji epidemiologicznej i obowiązujących przepisów prawa.

    Wytyczne zostały podzielone na cztery części:

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu realizacji wydarzenia/spotkania
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom / pracownikom obsługi/dostawcom wydarzenia/spotkania
  3. Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/obsługi wydarzenia/ spotkania
  4. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/uczestnika wydarzenia/spotkania zakażenia koronawirusem

Szczegóły wytycznych Ministerstwa Rozwoju - spotkania biznesowe, szkolenia, konferencje i kongresy

Sytuacja w Polsce jest bardzo dynamiczna. O wszystkich zmianach prawnych będziemy Państwa na bieżąco informować.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.