- Status:
Aktualne
- Ilość dni:
1
[6.12]
6 grudnia zakończyliśmy tegoroczny cykl spotkań regionalnych z przedstawicielami branży rozwojowej. W 5 spotkaniach w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu uczestniczyło ponad 140 właścicieli, managerów i specjalistów z firm szkoleniowych i doradczych. Na przyszły rok planujemy kolejne, bo formuła „wypaliła”, spotkania są bardzo ciekawe i dają wszystkim uczestnikom bardzo dobrą wiedzę z pierwszej ręki, są platformą dyskusji i wymiany doświadczeń.
Mamy od uczestników bardzo ciekawe opinie dotyczące funkcjonowania Bazy Usług Rozwojowych i regionalnych systemów dystrybucji środków – w kontekście regulacji prawnych. Obecni na spotkaniach przedstawiciele PARP, IZ/IP RPO, operatorów i IBE mogli podyskutować z Państwem i poznać opinie z pierwszej ręki – czasami dyskusja była bardzo gorąca.
To co się pojawia najczęściej, w zasadzie w na każdym naszym spotkaniu:
- Baza Usług Rozwojowych: zastrzeżenia dot. definicji podwykonawstwa, niedziałający mechanizm importu harmonogramów usług, zbyt szeroki zakres audytu
- Działanie regionalnego systemu dystrybucji środków: problemy interpretacyjne dot. rozliczania VATu, uwagi do sposobu prowadzenia monitoringu usług, w niektórych regionach problemy z bieżącą obsługą finansową usług i wprowadzone ograniczenia konkursowe, stojące w sprzeczności z systemem popytowym (1 umowa z przedsiębiorcą), brak jakiegokolwiek uwspólnienia sposobu działania operatorów w różnych regionach (wymogi, dokumenty)
- Zintegrowany System Kwalifikacji: niski poziom świadomości i wiedzy o systemie (po co, jak to działa), również brak poczucia, że to coraz bardziej ważny element życia i rozwoju firm z branży
Bardzo dziękujemy uczestnikom, partnerom i zaproszonym gościom – spotkania były dla naszych członków Komitetu Monitorującego POWER bardzo ciekawe i pouczające, wykorzystamy uwagi i spostrzeżenia w naszych kontaktach z PARP, IBE, w regionach (IZ, IP, operatorzy) w naszych inicjatywach legislacyjnych oraz w pracy na rzecz Komitetu.
Spotkania konsultacyjne są finansowane ze środków Pomocy Technicznej POWER w gestii Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju i są przeznaczone na wsparcie dla członków Komitetu Monitorującego POWER w roku 2018.
Jakość
Jako Polska Izba Firm Szkoleniowych chcemy wzmacniać jakość usług rozwojowych na polskim rynku usług szkoleniowo-rozwojowych, dlatego zdecydowaliśmy się na modyfikację SUS 2.0 i stworzeniu jego nowej wersji – Standard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych SUS 3.0 - SUS 3.0.
Ten zmodyfikowany standard wychodzi naprzeciw aktualnemu rozumieniu specyfiki usługi rozwojowej i wymagań stawianych przez Klientów podmiotom, które je realizują – zarówno indywidualnych jak i Klientów biznesowych.
Modyfikacja SUS 2.0 do SUS 3.0 polegała na zmianie jego struktury na bardziej procesową, bez podziału na szkolenia otwarte czy zamknięte, ale obejmujące wszystkie rodzaje usług nazwane usługą rozwojową. SUS 3.0 uwzględnia to, że usługa rozwojowa może być rozłożona w czasie i być realizowana w różnych środowiskach uczenia się, z wykorzystaniem mieszanych (tzw. blended) form, metod i narzędzi wspierania uczenia się. Standard w nowym wydaniu uwzględnia usługi zdalne i zdalne w czasie rzeczywistym realizowane dla jednorodnej grupy np. z danej firmy oraz uczenie się indywidualne i grupowe.
W ramach SUS 3.0 zostały dodane nowe wymagania – dotyczące dostępności i walidacji w odniesieniu do wszystkich usług rozwojowych realizowanych przez podmiot. Jest to związane z nowymi wymaganiami co do usługi rozwojowej dla usług dofinansowanych w zakresie walidacji i dostępności. Chcemy jednak te wymagania zaproponować do wszystkich usług – nie tylko dofinansowanych.
Dowiedz się więcej o SUS 3.0
W 2017 roku opracowaliśmy Kodeks Dobrych Praktyk PIFS, który jest wspólnym mianownikiem jakościowym wszystkich członków PIFS, jego akceptacja i stosowanie jest warunkiem i zobowiązaniem dla wszystkich firm wstępujących i zrzeszonych w PIFS.
Poznaj aktualny Kodeks Dobrych Praktyk PIFS
Wspieranie wysokiej jakości usług rozwojowych i zarządzania firmami szkoleniowymi i doradczymi leży nam na sercu od początku istnienia PIFS, dlatego w 2007 roku została opracowana pierwszą wersję Kodeksu Dobrych Praktyk PIFS, który określał preferowane zachowania i postawy z punktu widzenia dobrego imienia branży, obowiązującego prawa, fundamentalnych zasad funkcjonowania środowiska i ochrony interesów branży. W 2012 roku udostępniliśmy nasz branżowy standard jakości, jakim był Standard Usług Szkoleniowych, przyjęty przez ponad 200 firm.
Jego rozwinięciem i następcą jest SUS 2.0, czyli akredytowany standard jakości zarządzania i realizacji usług rozwojowych: Standard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych PIFS, audytowany przez firmę Dekra – akredytowanego audytora o międzynarodowej renomie. SUS jest standardem uprawniającym do rejestracji w Bazie Usług Rozwojowych PARP i realizacji usług z dofinansowaniem EFS (szkoleniowych i doradczych, w tym coaching i mentoring). Jest standardem ogólnodostępnym i bezpłatnym, każda chętna organizacja może go wdrożyć i stosować zawarte w nim zasady i zalecenia – płatny jest jedynie zewnętrzny audyt w firmie Dekra.
Dowiedz się więcej o SUS 2.0