- Status:
Aktualne
- Ilość dni:
1
[22.11]
Podczas trzeciej edycji konferencji Praca 4.0 Człowiek - Technologia - Prawo organizowanej przez Konfederację Lewiatan, która odbyła się 19-20 listopada 2018, Ewa Puzia – Sawicka reprezentująca PIFS przeprowadziła warsztat pt. Jak zadbać o realizację celów biznesowych poprzez działania szkoleniowe. Podczas warsztatu wraz z jego uczestnikami zastanawialiśmy się: w jaki sposób przełożyć cele biznesowe na cele szkoleniowe? co w ogóle dają cele biznesowe w projektach szkoleniowych: Uczestnikom, Przełożonym, Organizacji, Firmie szkoleniowej? co jest główną barierą dla realizacji celów biznesowych w projektach szkoleniowych?
Wszystkie rozważania odnosiliśmy też do faktów – czyli wyników badań Training & Development Index 2017, Stowarzyszenia PSTD, które jasno wskazują, że główną barierą dla realizacji szkoleń efektywnych biznesowo jest:
- podczas analizy potrzeb rozwojowych, ani HR Menedżerowie, ani Menedżerowie (Przełożeni Uczestników szkoleń) nie określają celów biznesowych, praktycznie w ogóle nie wychodzą od określenie konkretnej potrzeby biznesowej, jaka leży u podłoża danej potrzeby rozwojowej, a w konsekwencji realizowanego szkolenia. A brak celów biznesowych oznacza brak rezultatów biznesowych,
- brak celów biznesowych utrudnia też monitorowanie projektów rozwojowych i uniemożliwia zweryfikowanie efektywności danego przedsięwzięcia rozwojowego.
Generalny wniosek płynący z badań, jest taki, że nie pilnujemy inwestycji rozwojowych i nie dbamy o interes inwestora.
Podczas warsztatu zastanawialiśmy się też, co możemy z w/w faktem zrobić, jakie warunki musi spełnić proces rozwojowy, aby pozwolił on realizować cele biznesowe. Głównym wnioskiem, do których doszliśmy w naszych rozważaniach, aby zapewnić rezultaty biznesowe poprzez szkolenia powinniśmy:
- w analizie potrzeby szkoleniowej, wyjść od analizy i określenia celów biznesowych,
- przede wszystkim cele biznesowe powinny być określone i właściwie zdefiniowane w organizacji, a z tym często organizacje mają problem,
- program szkoleniowy powinien być opracowany w odpowiedzi na ustalone cele i zrealizowany zgodnie z nimi,
- kompetencje rozwijane podczas szkolenia powinny być po nim wspierane przez przełożonych i wdrożone do środowiska pracy uczestników szkolenia.
A spełnienie tych warunków zapewnia wdrożenie standaryzacji procesu szkoleniowego, która jasno wskazuje, jakie kroki i w jaki sposób należy zrealizować, jaki jest podział ról i zadań wśród kluczowych interesariuszy tego procesu. Podczas warsztatu przedstawiliśmy jeden z pierwszych standardów szkoleniowo – rozwojowych dostępnych na rynku - SUS 2.0, który spotkał się z dużym zainteresowaniem przedstawicieli biznesu. Standard SUS 2.0 jest pierwszym standardem dedykowanym stricte procesowym szkoleniowo – rozwojowym uwzględniającym wszystkie kluczowe obszary wpływu na efektywność szkoleń i innych działań rozwojowych.
Jakość
Jako Polska Izba Firm Szkoleniowych chcemy wzmacniać jakość usług rozwojowych na polskim rynku usług szkoleniowo-rozwojowych, dlatego zdecydowaliśmy się na modyfikację SUS 2.0 i stworzeniu jego nowej wersji – Standard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych SUS 3.0 - SUS 3.0.
Ten zmodyfikowany standard wychodzi naprzeciw aktualnemu rozumieniu specyfiki usługi rozwojowej i wymagań stawianych przez Klientów podmiotom, które je realizują – zarówno indywidualnych jak i Klientów biznesowych.
Modyfikacja SUS 2.0 do SUS 3.0 polegała na zmianie jego struktury na bardziej procesową, bez podziału na szkolenia otwarte czy zamknięte, ale obejmujące wszystkie rodzaje usług nazwane usługą rozwojową. SUS 3.0 uwzględnia to, że usługa rozwojowa może być rozłożona w czasie i być realizowana w różnych środowiskach uczenia się, z wykorzystaniem mieszanych (tzw. blended) form, metod i narzędzi wspierania uczenia się. Standard w nowym wydaniu uwzględnia usługi zdalne i zdalne w czasie rzeczywistym realizowane dla jednorodnej grupy np. z danej firmy oraz uczenie się indywidualne i grupowe.
W ramach SUS 3.0 zostały dodane nowe wymagania – dotyczące dostępności i walidacji w odniesieniu do wszystkich usług rozwojowych realizowanych przez podmiot. Jest to związane z nowymi wymaganiami co do usługi rozwojowej dla usług dofinansowanych w zakresie walidacji i dostępności. Chcemy jednak te wymagania zaproponować do wszystkich usług – nie tylko dofinansowanych.
Dowiedz się więcej o SUS 3.0
W 2017 roku opracowaliśmy Kodeks Dobrych Praktyk PIFS, który jest wspólnym mianownikiem jakościowym wszystkich członków PIFS, jego akceptacja i stosowanie jest warunkiem i zobowiązaniem dla wszystkich firm wstępujących i zrzeszonych w PIFS.
Poznaj aktualny Kodeks Dobrych Praktyk PIFS
Wspieranie wysokiej jakości usług rozwojowych i zarządzania firmami szkoleniowymi i doradczymi leży nam na sercu od początku istnienia PIFS, dlatego w 2007 roku została opracowana pierwszą wersję Kodeksu Dobrych Praktyk PIFS, który określał preferowane zachowania i postawy z punktu widzenia dobrego imienia branży, obowiązującego prawa, fundamentalnych zasad funkcjonowania środowiska i ochrony interesów branży. W 2012 roku udostępniliśmy nasz branżowy standard jakości, jakim był Standard Usług Szkoleniowych, przyjęty przez ponad 200 firm.
Jego rozwinięciem i następcą jest SUS 2.0, czyli akredytowany standard jakości zarządzania i realizacji usług rozwojowych: Standard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych PIFS, audytowany przez firmę Dekra – akredytowanego audytora o międzynarodowej renomie. SUS jest standardem uprawniającym do rejestracji w Bazie Usług Rozwojowych PARP i realizacji usług z dofinansowaniem EFS (szkoleniowych i doradczych, w tym coaching i mentoring). Jest standardem ogólnodostępnym i bezpłatnym, każda chętna organizacja może go wdrożyć i stosować zawarte w nim zasady i zalecenia – płatny jest jedynie zewnętrzny audyt w firmie Dekra.
Dowiedz się więcej o SUS 2.0