Wyszukiwarka

Zamknij

Dla członków

Zamknij
Przeczytaj
Standard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych SUS 2.0 Logo Dni Uczenia się Dorosłych Sektorowa Rada ds.Kompetencji Usługi Rozwojowe logo Innowacja Edukacyjna Roku
Status: Aktualne
Ilość dni: 1
[15.05]

W dniu 15 i 16 kwietnia w Olsztynie i Gdańsku odbyły się spotkania regionalne z przedstawicielami branży usług rozwojowych „Porozmawiajmy o Biznesie Rozwojowym”. W spotkaniach uczestniczyło łącznie niemal 70 przedstawicieli podmiotów świadczących usługi rozwojowe: właścicieli, managerów i specjalistów z firm szkoleniowych i doradczych.

Podczas spotkania chcieliśmy:

  • podyskutować jak działa Baza Usług Rozwojowych (zasady, funkcjonalności, ograniczenia)
  • porozmawiać o funkcjonowaniu w praktyce systemu finansowania usług rozwojowych w regionie (PSF w regionach i finansowane z POWER)
  • zastanowić się, czy jest potrzebne wsparcie usługodawców (i ew. w jakiej postaci)
  • rozważyć co, jako branża możemy lub powinniśmy robić w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

W spotkaniu w Olsztynie uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego (IZ RPO), regionalnych operatorów środków EFS (Warmińsko-Mazurski Związek Pracodawców Prywatnych, Techpal, Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Ekonomicznego z Pasłęka i KAI-Info) i PARP, a w Gdańsku Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Ekonomicznego z Pasłęka – bardzo dziękujemy za udział i zaangażowanie.

Prowadzącym i moderatorem był Wojciech Drabko, Dyrektor Zarządzający w PIFS, członek Komitetu Monitorującego POWER.

Celem spotkania była identyfikacja dobrych i słabych stron systemu dystrybucji środków EFS dla przedsiębiorców oraz ZSK i wypracowanie rekomendacji w sprawach ważnych dla naszej branży.

Najważniejsze spostrzeżenia, a także zastrzeżenia, uwagi i propozycje, które uczestnicy zgłosili podczas konsultacji:

  • Podmiotowy system finansowania w regionie: uczestnicy zgodnie zawnioskowali o wprowadzenie mechanizmu odwoławczego od decyzji operatora (na poziomie wytycznych i/lub regulaminów konkursów), np. w sprawach decyzji o nierozliczeniu usługi albo niezakwalifikowaniu przedsiębiorcy do projektu. Pojawiły się głosy, że np. w województwie warm.-maz. stosowana jest „nieoficjalna” ścieżka odwoławcza - że beneficjent którego dotyczy decyzja operatora, z którą się nie zgadza może napisać do IZRPO i opisać sprawę, a IZRPO po zbadaniu sprawy przychylając się do zdania przedsiębiorcy może interweniować u operatora sugerując zmianę decyzji.
  • Taryfikator usług rozwojowych przedstawiony w ramach planów PARP wzbudził dużo emocji, z uwagi na niezdefiniowanie umocowania, mechanizm działania, zasady itp. Uczestnicy mają świadomość patologii w systemie popytowym, w postaci drastycznego zawyżania cen oraz działań przestępczych – jednak ich zdaniem (co potwierdzają operatorzy) to margines. W tym przypadku chęć ograniczenia patologicznych przypadków o marginalnej skali powoduje wdrożenie mechanizmu wpływającego na wszystkich. Jest obawa, że taryfikator będzie ograniczał możliwość świadczenia usług (do których przedsiębiorca będzie musiał dopłacać ze swojego budżetu więcej niż przyjęty poziom dofinansowania), wymagających drogich materiałów, transferu know-how lub wysokospecjalistycznej kadry trenerskiej lub doradczej, promując tym samym usługi przeciętne i tanie. W opinii uczestników to wypacza ideę podejścia popytowego.
  • W związku z planami zmiany systemu informatycznego PARP BUR na wersję 2.0 uczestnicy zgodnie wnioskują o przeprowadzenie go w okresie, w którym statystycznie realizuje się mało usług – czyli na pewno nie w okresie październik-grudzień, w którym tych usług będzie najwięcej. Sugerują żeby przeprowadzić zmianę systemu i migrację danych w okresie styczeń-marzec, po intensywnej kampanii informacyjnej, przy zapewnieniu przedsiębiorcom i usługodawcom możliwości zapoznania się z systemem (dostępna z wyprzedzeniem wersja demo, szkolenia online itp.)>
  • Akademia menadżera MŚP – w związku z uruchamianymi projektami operatorów wybranymi w konkursie PARP unaoczniło się niezrozumienie zasad obowiązujących w projekcie, szczególnie dotyczących „części analitycznej”, czyli obowiązku przedstawienia operatorowi planów rozwojowych firmy, potrzebnych kompetencji kadry i analizy potrzeb osób kierowanych do objęcia wsparciem. Niezbędna jest intensywna kampania informacyjna wśród przedsiębiorców i usługodawców w regionach.
  • Poziom wiedzy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji i świadomości jego oddziaływania na usługi i sektor usług rozwojowych jest niezadowalający, co wskazuje na konieczność intensywnych działań ze strony koordynatorów regionalnych IBE ds. ZSK.
  • Baza Usług Rozwojowych w woj. pomorskim – w związku z tym, że w woj. pomorskim do tej pory nie funkcjonował Podmiotowy System Finansowania (IZRPO nie realizuje wsparcia szkoleniowego i doradczego finansowanego z EFS), widać u wielu usługodawców niezbyt dużą wiedzę, znajomość i praktykę dot. realizacji usług w systemie popytowym via BUR. Niezbędna jest kampania informacyjna PARP i/lub operatora projektu „Akademia menadżera MŚP” dot. zasad, założeń, bazy, wymogów, mechanizmów itp. ponieważ poziom wiedzy uczestników spotkania był najniższy ze wszystkich regionów, w których do tej pory były realizowane konsultacje. W rezultacie spotkanie miało znacznie większy walor informacyjny dla uczestników niż dyskusyjny, było konieczne omówienie elementów, które w innych województwach są oczywiste i nie wymagają przybliżenia.

Spotkania konsultacyjne są finansowane ze środków Pomocy Technicznej POWER w gestii Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju i są przeznaczone na wsparcie dla członków Komitetu Monitorującego POWER w roku 2019.

Jakość

Zamknij

Wspieranie wysokiej jakości usług rozwojowych i zarządzania firmami szkoleniowymi i doradczymi leży nam na sercu od początku istnienia PIFS, dlatego w 2007 roku została opracowana pierwszą wersję Kodeksu Dobrych Praktyk PIFS, który określał preferowane zachowania i postawy z punktu widzenia dobrego imienia branży, obowiązującego prawa, fundamentalnych zasad funkcjonowania środowiska i ochrony interesów branży. W 2012 roku udostępniliśmy nasz branżowy standard jakości, jakim był Standard Usług Szkoleniowych, przyjęty przez ponad 200 firm.


Jego rozwinięciem i następcą jest SUS 2.0, czyli akredytowany standard jakości zarządzania i realizacji usług rozwojowych: Standard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych PIFS, audytowany przez firmę Dekra – akredytowanego audytora o międzynarodowej renomie. SUS jest standardem uprawniającym do rejestracji w Bazie Usług Rozwojowych PARP i realizacji usług z dofinansowaniem EFS (szkoleniowych i doradczych, w tym coaching i mentoring). Jest standardem ogólnodostępnym i bezpłatnym, każda chętna organizacja może go wdrożyć i stosować zawarte w nim zasady i zalecenia – płatny jest jedynie zewnętrzny audyt w firmie Dekra.

Dowiedz się więcej o SUS

W 2017 roku opracowaliśmy Kodeks Dobrych Praktyk PIFS, który jest wspólnym mianownikiem jakościowym wszystkich członków PIFS, jego akceptacja i stosowanie jest warunkiem i zobowiązaniem dla wszystkich firm wstępujących i zrzeszonych w PIFS.

Poznaj aktualny Kodeks Dobrych Praktyk PIFS

Kongres Edukacji Pozaformalnej

KEP

Kongres KEP 2019 to kontynuator dorobku Kongresu Edukacji Pozaformalnej. W dniach 18 i 19 września 2019 r. gościliśmy w progach Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych Uniwersytetu Warszawskiego. To była już czwarta edycja inicjatywy środowisk zajmujących się wspieraniem uczenia się przez całe życie poza systemem edukacji formalnej, przestrzeń do dyskusji o osiągnięciach i wyzwaniach jakie przed stoją przed branżą rozwojową. Kongres był świetną okazją na spotkanie najwybitniejszych specjalistów sektora, którzy przyjechali z całej Polski, ale nie tylko, aby podzielić się swoją wiedzą, doświadczeniami i pomysłami.

W ciągu tych dwóch dni Kongres odwiedziło ponad 650 osób, co było dla nas potwierdzeniem, że nasza inicjatywna wciąż budzi zainteresowanie i warto ją kontynuować. Tym razem przygotowaliśmy mnóstwo interesujących propozycji dla uczestników, jednak dzieląc je na dwa dni. Pierwszy dzień poświeciliśmy innowacji w branży rozwojowej, natomiast drugi rozwojowi kompetencji menadżerskich. Każdego dnia uczestnicy mogli liczyć na ciekawe debaty eksperckie, sesje plenarne prowadzone przez wybitnych specjalistów w swoich dziedzinach. Ponadto pierwszego dnia Kongresu przygotowaliśmy również sesje tematyczną, podczas której ogromnym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie z przedstawicielami PARP, poświęcone projektowi BUR 2.0.

Kongres KEP 2019 był także okazją do rozstrzygnięcia pierwszej edycji Konkursu Innowacja Edukacyjna Roku, który jest inicjatywą naszej Izby. Spośród 17 zgłoszonych do konkursu rozwiązań i projektów innowacyjnych, Kapituła konkursu wybrała 6, które zostały zaprezentowane uczestnikom Kongresu KEP 2019. Po prezentacjach przyszedł czas na rozstrzygnięcie i przyznanie tytułów. Pierwsze trzy miejsca wybrała Kapituła konkursu, natomiast uczestnicy Kongresu zdecydowali o przyznaniu tytułu "Nagroda publiczności". Wszystko o rozstrzygnięciu i laureatach Konkursu znajduje się na stronie internetowej Innowacja Edukacyjna Roku

Relacja z Kongresu KEP 2019 dostępna na naszym fan page oraz na stronie internetowej Kongresu

Publikacje PIFS

Zamknij
  • Rama Kwalifikacji Usług Rozwojowych w praktyce poza systemem kwalifikacjiCzy wiesz, „rama” może być użyteczna nie tylko przy opracowywaniu kwalifikacji, ale także być narzędziem wspierającym ocenę posiadanych zasobów kadrowych czy przeprowadzania rekrutacji? Może mieć też wiele innych zastosowań w firmie świadczącej usługi rozwojowe – zapoznaj się z opracowaniem PIFS autorstwa Andrzeja Lecha, głównego eksperta i Dyrektora ds. Statutowych PIFS. Pobierz
  • Biała Księga Usług RozwojowychPoznaj sektor usług rozwojowych jaki jest, z jakimi barierami się boryka, jakie są czynniki wzrostu, w którą stronę zmierza - to kompleksowe i wyczerpujące opracowanie stworzone przez zespół uznanych ekspertów branżowych. Pobierz
  • Poradnik: Firmy sektora usług rozwojowych w ZSKOpracowanie może być pomocne dla firm oferujących usługi rozwojowe, zastanawiających się, jaki wpływ na ich działalność może mieć ZSK i w jaki sposób znaleźć w nim swoją rolę i miejsce. Pobierz
  • Rama Sektorowa Usług RozwojowychRaport to dorobek wielomiesięcznej pracy zespołu ekspertów sektora usług rozwojowych i szerokiej konsultacji wstępnych projektów w środowisku branżowym. Zidentyfikowaliśmy podstawowe obszary działalności w sektorze usług rozwojowych. Pobierz

Dołącz do nas

Zamknij

Kto może być członkiem?

Członkiem PIFS może być przedsiębiorca, którego przedmiotem działania jest świadczenie usług rozwojowych. Są wśród nas mali i duzi, początkujący i doświadczeni, firmy szkoleniowe, uczelnie, organizacje pozarządowe, firmy doradcze, zajmujące się coachingiem czy e-learningiem, o pełnym przekroju tematycznym i form – bardzo się cieszymy tą różnorodnością, to nam daje możliwość konfrontacji różnych perspektyw i zmusza do poszerzenia horyzontów. Czekamy również na Ciebie.

Procedura jest bardzo prosta:

  • Już dzisiaj wypełnij formularz na dole strony
  • Prześlemy do Ciebie deklarację przystąpienia do PIFS
  • Uzupełnij ją, sprawdź, czy jest poprawna – w szczególności czy poprawnie jest wskazany sposób usankcjonowania zakresu Twojej działalności dotyczącej szkoleń czy doradztwa (PKD wskazany w KRS/CEIDG, statut lub uchwała władz). W szczególnych przypadkach, jeśli zakres Twojej działalności gospodarczej nie jest informacją ogólnodostępną (KRS/CEIDG/statut na stronie www) lub niedawno uległ zmianie, możliwe, że poprosimy Cię o przesłanie nam stosownego dokumentu
  • Podpisz (zgodnie z zasadami reprezentacji Twojej instytucji) i wyślij do nas skan deklaracji na adres biuro@pifs.org.pl
  • Opłać wpisowe w oparciu o otrzymaną notę statutową z adresu biuro@pifs.org.pl
  • Poczekaj kilka dni na decyzję Zarządu PIFS, Biuro Izby poinformuje Cię o zakończeniu procedury i prześle certyfikat potwierdzający dołączenie do Izby …i gotowe.

Co dalej?

  • Poinformuj swoich klientów i partnerów, że dołączyłeś do prestiżowego grona firm świadczących usługi rozwojowe, które stosują wysokie standardy jakościowe określone w Kodeksie Dobrych Praktyk PIFS, myślą o rozwoju własnej organizacji i promują uczenie się przez całe życie, prowadzą do rozwoju jednostek, grup lub organizacji
  • Załóż konto na strefie strony www dostępnej tylko dla członków i korzystaj z jej zasobów - bazy wiedzy, repozytorium webinarów, ogłoszeń itd., dołącz do Grupy Zamkniętej na FB
  • Śledź korespondencję z Izby - będziemy Ci przesyłać newsletter oraz inne ważne informacje, m.in. zaproszenia na wydarzenia organizowane przez PIFS lub rekomendowane przez nas imprezy Partnerów - networkingi z członkami biznesowymi, szkolenia i warsztaty
  • Przejrzyj listę tematów webinarów dla członków, bardzo prawdopodobne, że znajdziesz tam interesujące Cię tematy
  • Jeśli jeszcze nie posiadasz branżowego certyfikatu jakości potwierdzającego wdrożony system zarządzania jakością SUS 2.0, na stronie sus.pifs.org.pl pobierz treść standardu, przeanalizuj go, przeprowadź samoocenę, pobierz i wypełnij zgłoszenie na audyt Dekry – nie zapomnij wskazać, że jesteś członkiem PIFS, a otrzymasz 1000 zł rabatu
  • Śledź kalendarz wydarzeń, uczestnicz w spotkaniach regionalnych, poznawaj właścicieli i managerów innych firm z branży, wymieniaj się z nimi doświadczeniami i know-how

Składka za pełny rok to jedynie 1800 zł brutto, do tego płatne w 2 ratach + jednorazowe „wpisowe” 500 zł

Chcę wstąpić do PIFS
Publikacje
Dołącz
SUS 2.0
Projekty
Dla członków
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.