Polska Izba Firm Szkoleniowych jako patron honorowy zaprasza do zapoznania się z raportem Power of AI – edycja II. Druga edycja badania „Power of AI” została przeprowadzona poprzez anonimową ankietę online i wsparcie pogłębionymi wywiadami indywidualnymi (online i osobiście).
Identyfikacja potrzeb szkoleniowych to kluczowy element działań związanych nie tylko z edukacją pracowników, ale również służący budowaniu strategii rynkowej firmy. Badanie ma dostarczyć odpowiedzi od dwóch grup docelowych: pracowników i pracodawców (reprezentowanych przez działy HR)W Polsce coraz więcej firm dostrzega ogromny potencjał sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego rozwój, automatyzację i optymalizację procesów. Wyniki najnowszego raportu „Power of AI” przeprowadzonego przez firmę BUZZcenter pokazują, że aż 77% respondentów wskazuje AI jako czynnik napędzający zmiany w ich działalności. To technologia, która zmienia nie tylko wewnętrzne operacje przedsiębiorstw, ale również otwiera przed nimi nowe horyzonty rozwoju i ekspansji na konkurencyjnym rynku.
Sztuczna inteligencja to nie tylko narzędzie do usprawnienia działań operacyjnych, ale również szansa na realne oszczędności. Raport wskazuje, że aż 59% badanych reprezentantów firm wyraża pozytywne nastawienie do wdrożenia AI, doceniając takie korzyści jak: oszczędność czasu (52%), automatyzacja procesów (33%), oszczędność pieniędzy (27%).
Te dane pokazują, że przedsiębiorstwa, które zainwestowały w AI odnotowują widoczne efekty w postaci lepszej wydajności. To z kolei w dłuższej perspektywie przekłada się na poprawę konkurencyjności na rynku. Co więcej, 31% respondentów planuje zwiększyć nakłady na rozwój sztucznej inteligencji w najbliższych latach, podczas gdy 30% zamierza utrzymać obecny poziom inwestycji, co świadczy o rosnącym zaufaniu do technologii.
Pomimo optymizmu związanego z AI, wiele firm wciąż mierzy się z istotnymi wyzwaniami. Raport ujawnia, że największymi barierami są: brak wiedzy o AI (42%), strach przed możliwościami tej technologii (42%).
Te obawy wskazują na pilną potrzebę edukacji, która pozwoli lepiej zrozumieć potencjał i funkcjonowanie rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Jednocześnie 46% respondentów zwraca uwagę na kwestie prywatności i bezpieczeństwa danych, co pokazuje rosnącą troskę o ochronę informacji, szczególnie w kontekście wdrażania nowych technologii.
Jednym z najważniejszych aspektów związanych z wdrożeniem AI jest jej wpływ na rynek pracy. Zdaniem 27% badanych sztuczna inteligencja przyczyni się do powstania nowych kategorii zawodowych, co będzie stanowić impuls do rozwoju nowych kompetencji i ról na rynku. Kolejne 25% podkreśla, że rosnąca świadomość i zrozumienie technologii AI to kluczowe efekty jej adaptacji, które mogą pomóc pracownikom lepiej przystosować się do zmieniających się warunków zawodowych.
Jednym z głównych wyzwań, na które zwrócili uwagę respondenci jest zapewnienie bezpieczeństwa systemów opartych o AI. Aż 42% firm uważa ochronę przed cyberatakami za priorytet, jednak niepokojące jest to, że 30% przedsiębiorstw nie podejmuje działań przygotowujących na ewentualne awarie systemów AI. To wyraźny sygnał, że mimo rosnącego zaufania do tej technologii, firmy muszą zwracać większą uwagę na aspekty związane z cyberbezpieczeństwem, aby zminimalizować ryzyko operacyjne.
Dowiedz się więcej i pobierz raport"