- Status:
Aktualne
- Ilość dni:
1
[14.05] br. przed Krajowa izba Odwoławczą stanął nasz członek wspierany przez PIFS, jako wnoszący odwołanie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Katolicki Uniwersytet Lubelski, wspierany przez Fundację VCC, również z Lublina. 18 maja zapadł wyrok (sygn. akt: KIO 821/18) uznający w całości złożone odwołanie.
Piszemy o tej sprawie szerzej z uwagi na jej precedensowy charakter. Wydaje się, że wyrok ten może mieć istotne znaczenie w innych postępowaniach o zamówienie publiczne, gdzie nierzadko mamy do czynienia z ewidentnym i nieuzasadnionym prefearowaniem niektórych wykonawców i naruszeniem zasad konkurencji. Nie zawsze nasze firmy stać, ze względu na ryzyko niemałych kosztów, na wniesie odwołania, w wyniku czego nie brakuje wątpliwych rozstrzygnięć przetargowych, z pokrzywdzeniem potencjalnych wykonawców. Tym razem było inaczej i ten przypadek może się okazać wsparciem dla innych, którzy widzą naruszenia w postępowaniu zamawiających. To przesądziło również o tym, że PIFS zaangażowała w tę sprawę, występując w interesie publicznym, a jej stanowisko okazało się istotne dla ostatecznego rozstrzygnięcia.
Co było przedmiotem sporu? Otóż zamawiający wyszedł z założenia, że w ramach bardzo dużego zamówienia (wartość projektu ok. 12 mln zł) realizowanego w ramach projektu Zintegrowanego Programu Podnoszenia Kompetencji Studentów i Pracowników KUL, na podstawie umowy o dofinasowanie zawartej z NCBiR (środki POWER, III oś), drogą do zapewnienia oczekiwanych rezultatów będzie odwołanie się wprost do tzw. „standardu VCC” jako wymogu, z dopuszczeniem standardu „równoważnego”, cokolwiek to w praktyce oznacza i bez troski o to, czy taka „równoważność” w praktyce może być obiektywnie stwierdzona. Zakres merytoryczny oczekiwanych szkoleń został wyrażony poprzez odesłanie w SIWZ wprost na stronę www Fundacji VCC. Jednocześnie w ogłoszeniu Zamawiający użył w stosunku do tzw. „standardu VCC” opisów i pojęć, które nie znajdują uzasadnienia w praktyce. Odnosząc wymogi w zamówieniu do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, dokonał wyraźnej nadinterpretacji roli Fundacji VCC w stosunku do ZSK, wprowadzając w błąd co do faktycznego funkcjonowania tego systemu i roli w nim takich podmiotów jak VCC (patrz – załączone pismo PIFS). To właściwie główne przesłanki odwołania i zaangażowania się PIFS w tę sprawę, z uwagi na uniwersalne i powszechne znaczenie tych kwestii. Dla bliżej zainteresowanych i cierpliwych, załączamy pełny odpis wyroku który uprawomocnił się 9 czerwca 2018 roku, wraz z uzasadnieniem.
Opinia PIFS w sprawie
Wyrok wraz z uzasadnieniem
Jakość
Jako Polska Izba Firm Szkoleniowych chcemy wzmacniać jakość usług rozwojowych na polskim rynku usług szkoleniowo-rozwojowych, dlatego zdecydowaliśmy się na modyfikację SUS 2.0 i stworzeniu jego nowej wersji – Standard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych SUS 3.0 - SUS 3.0.
Ten zmodyfikowany standard wychodzi naprzeciw aktualnemu rozumieniu specyfiki usługi rozwojowej i wymagań stawianych przez Klientów podmiotom, które je realizują – zarówno indywidualnych jak i Klientów biznesowych.
Modyfikacja SUS 2.0 do SUS 3.0 polegała na zmianie jego struktury na bardziej procesową, bez podziału na szkolenia otwarte czy zamknięte, ale obejmujące wszystkie rodzaje usług nazwane usługą rozwojową. SUS 3.0 uwzględnia to, że usługa rozwojowa może być rozłożona w czasie i być realizowana w różnych środowiskach uczenia się, z wykorzystaniem mieszanych (tzw. blended) form, metod i narzędzi wspierania uczenia się. Standard w nowym wydaniu uwzględnia usługi zdalne i zdalne w czasie rzeczywistym realizowane dla jednorodnej grupy np. z danej firmy oraz uczenie się indywidualne i grupowe.
W ramach SUS 3.0 zostały dodane nowe wymagania – dotyczące dostępności i walidacji w odniesieniu do wszystkich usług rozwojowych realizowanych przez podmiot. Jest to związane z nowymi wymaganiami co do usługi rozwojowej dla usług dofinansowanych w zakresie walidacji i dostępności. Chcemy jednak te wymagania zaproponować do wszystkich usług – nie tylko dofinansowanych.
Dowiedz się więcej o SUS 3.0
W 2017 roku opracowaliśmy Kodeks Dobrych Praktyk PIFS, który jest wspólnym mianownikiem jakościowym wszystkich członków PIFS, jego akceptacja i stosowanie jest warunkiem i zobowiązaniem dla wszystkich firm wstępujących i zrzeszonych w PIFS.
Poznaj aktualny Kodeks Dobrych Praktyk PIFS
Wspieranie wysokiej jakości usług rozwojowych i zarządzania firmami szkoleniowymi i doradczymi leży nam na sercu od początku istnienia PIFS, dlatego w 2007 roku została opracowana pierwszą wersję Kodeksu Dobrych Praktyk PIFS, który określał preferowane zachowania i postawy z punktu widzenia dobrego imienia branży, obowiązującego prawa, fundamentalnych zasad funkcjonowania środowiska i ochrony interesów branży. W 2012 roku udostępniliśmy nasz branżowy standard jakości, jakim był Standard Usług Szkoleniowych, przyjęty przez ponad 200 firm.
Jego rozwinięciem i następcą jest SUS 2.0, czyli akredytowany standard jakości zarządzania i realizacji usług rozwojowych: Standard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych PIFS, audytowany przez firmę Dekra – akredytowanego audytora o międzynarodowej renomie. SUS jest standardem uprawniającym do rejestracji w Bazie Usług Rozwojowych PARP i realizacji usług z dofinansowaniem EFS (szkoleniowych i doradczych, w tym coaching i mentoring). Jest standardem ogólnodostępnym i bezpłatnym, każda chętna organizacja może go wdrożyć i stosować zawarte w nim zasady i zalecenia – płatny jest jedynie zewnętrzny audyt w firmie Dekra.
Dowiedz się więcej o SUS 2.0