- Status:
Aktualne
- Ilość dni:
1
[07.08.2024]
Ważna informacja dla podmiotów realizujących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych na podstawie akredytacji – projekt nowego rozporządzenia Minister Edukacji
2 sierpnia 2024 r. został opublikowany projekt rozporządzenia Minister Edukacji w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Polska Izba Firm Szkoleniowych została zaproszona do zaopiniowania tego projektu. Prosimy o zgłaszanie uwag i propozycji, które postaramy się uwzględnić w naszej opinii do dnia, 27 sierpnia 2024 na adres elektroniczny andrzej.lech@pifs.org.pl
Link do projektu
Dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 1692), traci moc z dniem wejścia w życie proponowanego rozporządzenia, które stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 118 ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r.poz. 737, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. Konieczność wydania projektowanego rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, wynika ze zmian w ustawie, w tym nadania nowego brzmienia upoważnieniu zawartemu w art. 118 ust. 9 ustawy, wprowadzonych ustawą z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, zwanych dalej „ustawą z dnia 30 sierpnia 2023 r.”.
Zgodnie z art. 37 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r., dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 118 ust. 9 ustawy (tj. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych; Dz. U. poz. 1692), zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r., tj. nie dłużej niż do dnia 27 września 2024 r. Ponadto ustawa z dnia 30 sierpnia 2023 r. wprowadziła do katalogu form pozaszkolnych kształcenia ustawicznego, o których mowa w art. 117 ust. 1a ustawy, branżowe szkolenie zawodowe, które może być prowadzone jedynie przez publiczne i niepubliczne branżowe centrum umiejętności (art. 117 ust. 2d ustawy), tj. nowy rodzaj placówki umożliwiającej uzyskanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmiany kwalifikacji zawodowych (art. 2 pkt 4 ustawy, w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r.).
Projektowane rozporządzenie co do zasady zachowuje większość rozwiązań przewidzianych w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
Jakość
Wspieranie wysokiej jakości usług rozwojowych i zarządzania firmami szkoleniowymi i doradczymi leży nam na sercu od początku istnienia PIFS, dlatego w 2007 roku została opracowana pierwszą wersję Kodeksu Dobrych Praktyk PIFS, który określał preferowane zachowania i postawy z punktu widzenia dobrego imienia branży, obowiązującego prawa, fundamentalnych zasad funkcjonowania środowiska i ochrony interesów branży. W 2012 roku udostępniliśmy nasz branżowy standard jakości, jakim był Standard Usług Szkoleniowych, przyjęty przez ponad 200 firm.
Jego rozwinięciem i następcą jest SUS 2.0, czyli akredytowany standard jakości zarządzania i realizacji usług rozwojowych: Standard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych PIFS, audytowany przez firmę Dekra – akredytowanego audytora o międzynarodowej renomie. SUS jest standardem uprawniającym do rejestracji w Bazie Usług Rozwojowych PARP i realizacji usług z dofinansowaniem EFS (szkoleniowych i doradczych, w tym coaching i mentoring). Jest standardem ogólnodostępnym i bezpłatnym, każda chętna organizacja może go wdrożyć i stosować zawarte w nim zasady i zalecenia – płatny jest jedynie zewnętrzny audyt w firmie Dekra.
Dowiedz się więcej o SUS
Jako Polska Izba Firm Szkoleniowych chcemy wzmacniać jakość usług rozwojowych na polskim rynku usług szkoleniowo-rozwojowych, dlatego zdecydowaliśmy się na modyfikację SUS 2.0 i stworzeniu jego nowej wersji – Standard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych SUS 3.0 - SUS 3.0.
Ten zmodyfikowany standard wychodzi naprzeciw aktualnemu rozumieniu specyfiki usługi rozwojowej i wymagań stawianych przez Klientów podmiotom, które je realizują – zarówno indywidualnych jak i Klientów biznesowych.
Modyfikacja SUS 2.0 do SUS 3.0 polegała na zmianie jego struktury na bardziej procesową, bez podziału na szkolenia otwarte czy zamknięte, ale obejmujące wszystkie rodzaje usług nazwane usługą rozwojową. SUS 3.0 uwzględnia to, że usługa rozwojowa może być rozłożona w czasie i być realizowana w różnych środowiskach uczenia się, z wykorzystaniem mieszanych (tzw. blended) form, metod i narzędzi wspierania uczenia się. Standard w nowym wydaniu uwzględnia usługi zdalne i zdalne w czasie rzeczywistym realizowane dla jednorodnej grupy np. z danej firmy oraz uczenie się indywidualne i grupowe.
W ramach SUS 3.0 zostały dodane nowe wymagania – dotyczące dostępności i walidacji w odniesieniu do wszystkich usług rozwojowych realizowanych przez podmiot. Jest to związane z nowymi wymaganiami co do usługi rozwojowej dla usług dofinansowanych w zakresie walidacji i dostępności. Chcemy jednak te wymagania zaproponować do wszystkich usług – nie tylko dofinansowanych.
Dowiedz się więcej o SUS
W 2017 roku opracowaliśmy Kodeks Dobrych Praktyk PIFS, który jest wspólnym mianownikiem jakościowym wszystkich członków PIFS, jego akceptacja i stosowanie jest warunkiem i zobowiązaniem dla wszystkich firm wstępujących i zrzeszonych w PIFS.
Poznaj aktualny Kodeks Dobrych Praktyk PIFS